Historie en achtergrond

De van Dijckschool is gebouwd in 1916 door gemeentearchitect P.J. Vermaak. Toen heette Bilthoven nog de Bilt-Station. De Van Dijckschool stond op een open plek. Bij het station stonden alleen wat huizen. De Soestdijkseweg was er ook al. In 1917 gaat de school open. Jongens met korte broeken en de meisjes met een wit schortje. De Van Dijckschool startte toen met 25 kinderen. De school is ongeveer net zo oud als Bilthoven zelf en we zijn trots op onze rijke geschiedenis. Ons markante schoolgebouw dateert uit 1916 en is geplaatst op de gemeentelijke monumentenlijst. Met het karakteristieke schoolgebouw gaan we zorgvuldig om, we willen de unieke sfeer graag behouden voor de toekomst. De verbouwingen die door de jaren heen hebben plaatsgevonden om aan de eisen van het hedendaagse onderwijs te kunnen voldoen, zijn daarom ook altijd zorgvuldig gedaan zodat er veel van het oude karakter van ons schoolgebouw bewaard is gebleven. Ondanks de rijke historie waar we trots op zijn , staan we wel met beide voeten in de 21e eeuw en zorgen we voor innovatief onderwijs van goede kwaliteit en een brede ontwikkeling van onze leerlingen tot maatschappelijk betrokken burgers.

Schoolplein

Op de Van Dijckschool is er rondom het gebouw volop ruimte om te spelen. Bij de inrichting van ons schoolplein hechten we waarde aan het laten terugkomen van de juiste speelwaarden en competenties voor alle kinderen. In oktober 2022 heeft de laatste herinrichting op het achterplein plaatsgevonden waar een behoorlijke vergroening heeft plaatsgevonden. Het biedt daardoor veel meer uitdaging voor de kinderen en draagt ook bij aan een duurzame en circulaire toekomst.

Tradities van de Van Dijckschool

Als school hechten we aan tradities. Een greep uit onze vele momenten: Uitgebreide Sinterklaasviering, groep 8 kamp naar Vlieland, het kerstdiner, Lente ontbijt, TaLENTEnshow, dam- en schaaktoernooi, uitzwaaien van groep 8, Van Dijckfestival en nog veel meer.